Wednesday, November 19, 2014

BAPAK BAGINDA MUCHTAR @ BBM: Petunjuk Petunjuk Untuk Kesempurnaan 2 - page 64


PETUNJUK-PETUNJUK UNTUK  KESEMPURNAAN (2)


      Ada apa pada Diri kita itu? Untuk mendapat menjawab pertanyaan ini hendaklah kita tahu betul pada Diri kita itu apa-apa yang terkandung di dalamnya. Untuk dapat mengetahuinya hendaklah kita perhatikan dan pelajari jalannya diri yang telah ditemui itu. 

      Setelah memperhatikan jalannya diri dengan saksama, maka kita akan tiba pada suatu kesimpulan bahawa yang dikatakan jalannya diri itu ialah sama juga dengan pancaran dari dalam batang tubuh kita atau seumpama stroom bagi kawat listrik.

           Penemuan kita pada pancaran atau stroom yang pasti sudah kita ketahui berasal dari dalam batang-tubuh kita, yang mana kalau diturutkan mendatangkan pergerakan, dan kalau diturutkan terus melahirkan pergerakan-pergerakan bermacam-macam yang berliku-liku, yang bagi kita amat sulit untuk dimengerti. 

     Akan tetapi, suatu keberuntungan yang telah kita perdapat ialah suatu kepastian bahawa adalah pancaran atau stroom itu berasalkan atau datangnya dari dalam batang tubuh kita.

     Patut diketahui bahawa pusat dari seluruh pergerakan pada kita letaknya di "otak". 

     Pada otak ada pusat yang menghubungkan cita (idea) kita dengan dunia dalam kita (mikrocosmos). Ada pusat yang menghubungkan kita dengan dunia luar (makrocosmos). Ada pusat akal, ada pusat kemahuan, ada pusat kesedaran, pusat-pusat ingatan. 

    Lain daripada pusat-pusat tersebut ada pula yang geraknya langsung di luar kemahuan kita seperti jalan nafas, jantung, usus, pembuluhan-pembuluhan darah dan lain sebagainya yang dinamakan pusat susunan persarafan simpatis. Gerakan ini adalah gerakan di dalam batang tubuh kita yang bertujuan menjamin kehidupan kita.

     Kedudukan kepala dan isinya ialah bahagian teratas dari batang tubuh kita. Di dalamnya terkandung akal - ingatan - kemahuan dan kesadaran. 

     Pada waktu kita tidur, maka seluruh kegiatan hidup kita terserah pada diri yang tak pernah tidur dan  terletaklah batang tubuh kita dalam keadaan istirahat oleh keletihan pada siang harinya. 

   Pada waktu bangun, diri mendatangkan kesedaran dan ingatan pada kita, dan kegiatan kita mulai timbul kembali dengan datangnya kemahuan hendak duduk, mandi dan sebagainya untuk melakukan tugas kita sehari-hari.

  Diri membangunkan badan ialah melalui kesedaran terus ke ingatan. Ingatan mendatangkan akal (pertimbangan - Rasa) akal menerbitkan kemahuan, Kemahuan menghasilkan kegiatan dan tindak perbuatan. 

   Begitu pula badan yang hendak beristirahat, perjalanannya ialah dari kemahuan kepada akal atau pertimbangan, dari akal ke ingatan, dari ingatan kepada kesadaran dan beransur-ansur kesadaran hilang dan tertidurlah badan. 

     Dan tinggallah diri yang tak pernah tidur dengan kegiatan-kegiatannya di dalam yang melahirkan pergerakan jalannya pernafasan, jantung, usus, pembuluh-pembuluh darah dan
lain sebagainya. Dan kesemuanya itu berlangsung di luar kemahuan kita dan bertujuan menjamin hidup kita.

      Ke mana perginya tenaga-tenaga dari kesadaran, kemahuan, ingatan dan akal kita itu di waktu kita tidur? 

  Proses kejadian ini menunjukkan kepada kita, bahawa pada kita ada tenaga yang tersembunyi yang menguasai seluruh keadaan kita.

  Perumpamaannya ialah seolah-olah sekelompok kambing dengan pengembala yang dengan adanya pengembala, maka kambing-kambing dapat dikumpulkan dalam satu kelompok, dapat dihantarkan ke tempat-tempat yang banyak rumput, yang ada air untuk akhirnya dihantarkan kembali ke kandangnya. 

      Atau secara garis besarnya, ibarat si pemburu dengan senjata atau penunggang dengan kudanya.

      Bagaimana kedudukannya di dalam badan kita? 
     Untuk dapat menjawab pertanyaan ini kami pergunakan ayat 35, dari Surat An-Nur yang artinya : Allah memberi cahaya langit dan bumi. Umpama cahayanya kepada orang beriman, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita, pelita itu di dalam gelas. Gelas itu kelihatan laksana bintang yang berkilau-kilauan di langit. Pelita itu dinyalakan dengan minyak kayu yang berkat, iaitu minyak zaitun, yang tiada tumbuh di timur dan tiada pula di barat, hampir minyak itu bercahaya dengan sendirinya, meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdamping dengan cahaya.

Allah menunjukkan beberapa perumpamaan bagi manusia dan Allah mengetahui tiap-tiap sesuatu.


     Tenaga yang tersembunyi yang ada pada kita itu ialah tenaga Rohani yang berasal dari dalam batang tubuh kita. 

   Timbulnya Rohani disebabkan adanya jasmani atau lebih terang, rohani adalah gambaran dari jasmani. Rohani adalah tiruan dari jasmani.

  Perkembangan rohani ialah bergantung kepada perkembangan amal perbuatan jasmani. Rohani orang beriman berlainan dengan orang munafik. Rohani orang berbuat baik berlainan dengan rohani orang berbuat jahat.


.

No comments:

Post a Comment